Типи надувних човнів

30.03.2023
Човнові матеріали
Прочитали: 1151
Типи надувних човнів

Невеликий посібник для покупця надувного човна.

По суті, більшість човнів досить універсальні, але існують різні типи, які відповідають конкретним потребам людей та їх застосуванню. Надувні човни можна використовувати і як тендер для парусного човна, і як рибальський човен, а в проміжку може бути все, що завгодно. У цій статті ми намагатимемося розповісти новачкам, і навіть досвідченим яхтсменам, про всі (майже) тонкощі надувних човнів: про різні типи, про те, як вони спроєктовані, про їхні сильні та слабкі сторони.

І нарешті, у цій статті будуть розглянуті різні матеріали, з яких можуть бути виготовлені надувні човни, щоб допомогти вам зрозуміти, яку роль кожен з них грає у забезпеченні кращих відчуттів від катання на човні.

Є багато способів класифікувати надувні човни. Одним із поширених способів розрізнення конкурентних технологій є матеріал дна, що використовується в човні.

Човни із тканинним дном.

Перший тип, найпростіший – це човен зі дном, що згортається (планчасте дно). Ці надувні човни дешевші в порівнянні з більш досконалими надувними конструкціями, їхні підлоги, що згортаються, зручні для зберігання, але їм не вистачає міцності та жорсткості. Згорнуте дно складається з ряду поперечних планок з проміжками між ними, що ускладнює пересування пасажирів і робить підлогу сприйнятливою до пошкоджень. За те їх можна згортати, легко переносити та зберігати у невеликих приміщеннях.

У таких човнів часто відсутній кіль, що призводить до проблем із курсовою стійкістю на воді, особливо при плаванні по неспокійній та бурхливій воді або при поворотах. Як правило, подібні човни вміщують від 1 до 4 осіб, можуть працювати від електричного чи бензинового двигуна.

Для невеликих човнів подібної конструкції можна використовувати човнову тканину BOATEX щільністю 650-800 г/м.кв.

Надувні човни із комбінованим днищем.

Основні відмінності від човнів зі дном, що згортається: наявність V-подібного кіля і більш жорсткі елементи підлоги з алюмінію або дерева. Жорстка підлога забезпечує стійкість завдяки нижчому центру ваги, підтримка кіля створює кращу форму корпусу. Це дозволяє човну з впевненістю та стабільністю справлятися з бурхливою водою, великими хвилями та високими швидкостями.

Човни з твердим дном розраховані на велике навантаження та виготовляються з міцніших матеріалів, наприклад, човнової тканини BOATEX щільністю 900-1100 г/м.кв. Ці надувні човни прості у складанні та здуванні, але вимагають трохи більше часу та зусиль.

Тверді підлоги забезпечують відмінну структурну підтримку для надувних човнів, вони діють як кістяк човна і мають бути зібрані до того, як кіль та корпус будуть повністю надуті. На загальне складання човна йде до 15 хв.

Одним з важливих доводів при ухваленні рішення про покупку є збільшення ваги. Човен з твердим дном важитиме приблизно на 15-25% більше, ніж аналогічний варіант зі днищем, що згортається. Алюміній забезпечує деяку економію ваги.

Розмір такого човна може становити від 2 до 7 метрів завдовжки. А подібна конструкція великого надувного човна дозволяє брати на борт до 20 осіб.

Човен з повітряною чи надувною підлогою.

Надувні підлоги стали популярнішими з розвитком синтетичних тканин з прорізним стібком. Популярні раніше повітряні підлоги, відомі як конструкція з двотавровою балкою, більш сприйнятливі до проколів і мають меншу жорсткість, ніж сучасні підлоги з прорізним стібком.

Човни з надувним дном легко згортаються (як і планчасті), зручні у зберіганні. При цьому за продуктивністю можна порівнювати з човнами з жорстким дном.

Однак не всі повітряні підлоги однакові, тканини з крапельним стібком – це нова технологія. Деякі виробники досі використовують традиційну надувну підлогу у вигляді балона, що забезпечує невелику структурну підтримку корпусу.

Підлога з крапельним стібком розрахована на високий тиск майже так само, як і човен з жорстким дном. З усім тим, вони поступаються твердим підлогам, коли справа доходить до плавання по бурхливій воді; через їхню меншу вагу і вищий центр тяжкості, вони можуть почуватися менш стабільно на вищих швидкостях.

Човни цієї підкатегорії будуються за тими самими стандартами, що й моделі з твердим дном, вони виготовляються із ПВХ чи тканини. Оскільки ці човни мають цілісну надувну підлогу, час встановлення та розбирання скорочується, як правило, їх можна розгорнути менш ніж за 10 хвилин. М'яке дно забезпечує більший комфорт для пасажирів, особливо для колін і ступнів при переміщенні човном.

Діапазон розмірів у таких човнах дещо менший, ніж у надувних човнів із жорстким дном. Як правило, такий човен може бути розрахований максимум на 8 осіб.

RIB

RIB розшифровується як жорсткий надувний човен. Відрізняються від перелічених вище надувних човнів тим, що має корпус з міцними контурами, і є чимось середнім між традиційним і надувним човном. Вага човна РИБ більша, причому характеристики на воді чудові. Вони швидко виходять на глісування і легко долають хвилі, розвивають велику швидкість. Це дозволяє використовувати їх у багатьох областях, включаючи комерційні або чартерні рибальські рейси, операції берегової охорони та багато іншого.

Довжина човна може сягати 12 метрів.

Консольні надувні човни.

Консольні надувні човни є жорсткими надувними човнами, які оснащені фіксованою рульовою консоллю, зазвичай розташованої в центрі або в задній частині човна. У мінімалістичних конструкціях до консолі прикріплені тільки кермо і дросельна заслінка.

Ці надувні гібриди зі скловолокна забезпечують високі характеристики на воді, залишаючись при цьому досить легкими, порівняно зі швидкісними катерами та іншими плавзасобами. Це робить їх ідеальним вибором у комерційній галузі для рибальських судів, військових застосувань, наукових досліджень та інше.

З недоліків:

  • консоль займає багато місця на RIB;
  • додає вагу і містить частини, що рухаються;
  • чим складніший механізм, тим дорожче ремонт та обслуговування.

Рульове колесо може зменшити видимість і вплинути на здатність маневрувати човном в обмеженому просторі на нижчих швидкостях.

Човни з кілем або спортивний надувний човен.

Наявність кіля значно збільшує продуктивність, універсальність та цінність човна. Кілі дозволяють човну сідати на площину, розсікати воду та забезпечують відмінну керованість зі стабільними поворотними характеристиками.

Човни без кіля.

Човни без кілів орієнтуються на простоту надування та зберігання. Час надування та здування, а також первісна вартість можуть бути скорочені. Відсутність кіля прискорює процес переходу з суходолу на воду, але значно уповільнює його, коли ви знаходитесь на воді.