Фарбування виробів із акрилу

19.08.2021
Обробка матеріалів Акрил (оргскло) Плівки плоттерні
Час читання 20 хв
Прочитали: 153
Фарбування виробів з акрилу

Акрилові меблі впевнено входять у топ у дизайнерів, власників кафе і магазинів. Окрім привабливості (широка кольорова гамма і різні фактури поверхні акрилу) меблі з оргскла служитимуть досить довго, не вимагаючи інвестицій у ремонт або регулярне оновлення. Придатність акрилу до термоформування, лазерній обробки, а також друку та фарбування дає дизайнерам безліч цікавих можливостей для творчих пошуків.

У цій статті будемо говорити про фарбування акрилу (оргскла). На створення статті нас (відділ маркетингу компанії AVERS) надихнув корейський дизайнер Сохен Юн, який створює унікальні зразки меблів у традиційних корейських колірних схемах. Кожен лист акрилу забарвлюється вручну, тому відтінки готових виробів відрізняються від серійних продуктів. А ми вирішили розібрати цей проект із професійної точки зору, ґрунтуючись на власному досвіді та на експертизі наших клієнтів. Як пофарбувати готовий виріб з акрилу чи матеріал до обробки і отримати такий неймовірний кольоровий градієнт.

Пропонуємо кілька варіантів незвичайного декору (фарбування) готових виробів із акрилу і акрилових листів зі збереженням найважливішої переваги матеріалу — високого ступеня прозорості.

Фарбування акрилу                

Для ручного фарбування найкраще підходять листи з матовою поверхнею, наприклад, ALTUGLAS Dual Satin або ALTUGLAS Mono Satin, оскільки матова поверхня забезпечує кращу адгезію (прилипання) фарби. Комбінація матової і глянцевої поверхні у ALTUGLAS Mono Satin дозволяє одночасно отримати кращу адгезію фарби і глянцеву поверхню (при перегляді зі звороті).

При використанні більш доступного за ціною прозорого акрилу перед нанесенням фарби необхідно матувати ділянку за допомогою дрібнозернистого наждачного паперу. Це допоможе фарбі краще триматися.

Найкраще на лист із оргскла наносити аерозольну фарбу на акриловій основі. Така фарба є напівпрозорою, що дозволяє створювати цікаві градієнти і зберігати світлопропускну здатність акрилу.

Підготовка поверхні акрилу до фарбування:

1. Перед початком робіт важливо правильно очистити лист акрилу. Для цього можна застосувати спеціальний засіб, наприклад, очищувач антистатичний ALTUGLAS або звичайний засіб для миття посуду, змішаний із водою.

2. Також перед фарбуванням важливо нейтралізувати електричні або статичні заряди, які накопичуються на поверхні листа, оскільки пил на листі буде перешкоджати рівномірному фарбуванню. Зробити це можна за допомогою антистатика ALTUGLAS.

3. Для кращої адгезії рекомендується використовувати ґрунтовку на акриловій основі, при цьому приміщення для роботи має бути добре провітрюваним. Аерозоль із ґрунтовкою потрібно тримати приблизно в 30 см від листа оргскла, рівномірно розпилюючи на поверхню. Дочекайтеся повного висихання праймера.

Перед фарбуванням потренуйтеся на декількох зразках, щоб переконатися, що в'язкість фарби і тиск повітря у балоні є правильними. При занадто слабкому натисканні краплі будуть занадто великими й поверхня забарвиться нерівномірно. Ідеальний варіант — направити пульверизатор в бік (наприклад, на чорнову ділянку), домогтися повноцінного струменя, а потім перевести на лист акрилу.

Тримайте пульверизатор на відстані 30-35 см від заготовки, рухайте його рівномірно і по прямій лінії. Його рух ніколи не повинен починатися або зупинятися безпосередньо на поверхні листа. Чергуйте напрямок розпилення по горизонталі і вертикалі, щоб забезпечити рівномірне покриття. Зазвичай достатньо чотирьох або п'яти проходів із інтервалом у декілька секунд між шарами. Кількістю шарів можна регулювати ступінь прозорості кольорового шару.

Важливо пам'ятати, що надмірна кількість фарби може викликати розтріскування листа, оскільки на акрил потрапляє надмірна кількість розчинника, що входить до складу фарби.

Також можна наносити фарбу й іншими способами, зокрема за допомогою губки. Кожен інструмент може дати різний художній ефект.

Перед нанесенням кожного наступного шару потрібно дочекатися повного висихання фарби. При використанні фена для прискорення висихання, необхідно бути обережним, щоб температура поверхні не перевищила температуру експлуатації акрилу (80°С — для екструдованого акрилу, 85°С — для литого). Підвищення температури може викликати деформацію, пошкодити фарбу або ґрунтовку.

Якщо вам необхідно видалити фарбу з поверхні листа акрилу, зробіть це за допомогою очисника, рекомендованого виробником фарби. Нанесіть змивку ганчіркою і зітріть фарбу чистою м'якою тканиною. Оскільки засоби для видалення фарби містять органічні розчинники, мінімізуйте час контакту засобу з акрилом, щоб знизити ймовірність утворення тріщин.

Навіть після остаточного закріплення шар фарби легко пошкоджується й нігтем, тому рекомендується використовувати спеціальний аерозольний герметик, який створює тонкий прозорий шар. Він важко видаляється і захищає фарбу тривалий час.

При фарбуванні акрилових деталей, отриманих в результаті термоформування, варто враховувати внутрішнє напруження матеріалу. Під впливом праймера або фарб на таких деталях можуть з'явитися тріщини, тому виріб необхідно відпалити після формування.

Що отримуємо в підсумку: забарвлений вручну виріб із акрилу з гарним колірним градієнтом. Плюс у тому, що за допомогою аерозолю можна забарвити предмети складної геометричної форми з вигинами, нішами і виступаючими ділянками. Мінус: тривала і копітка процедура, обов'язкове дотримання всіх вимог при фарбуванні, інакше фарбування може виявитися недовговічним.

Прямий УФ-друк на акрилі

Другий варіант нанесення кольорового градієнта на акрил — прямий УФ-друк на лист без можливості подальшого формування.

Ключова особливість цієї технології в тому, що чорнила закріплюються відразу після друку, не розтікаються і не вимагають тривалого висихання.

Переваги акрилу, декорованого УФ-друком:

  • Висока якість зображення. За допомогою УФ-друку можна отримати деталізоване зображення фотографічної якості, тому акрилові листи використовуються, зокрема, як підкладка для друку фотографій і творів мистецтва. Детальніше про це ми вже писали тут і тут
  • Економічна ефективність. Цифровий друк не вимагає втручання людини, тому готові вироби коштуватимуть менше в порівнянні з тими, де застосовувалося малювання або фарбування, про які ми писали вище. Але і художні можливості у такого методу фарбування є вужчими.
  • Екологічність. Відбитки сміливо можна використовувати всередині приміщення.

Адгезія чорнил до поверхні глянцевого або матового акрилу найбільше залежить від складу чорнил і обладнання, зокрема, розміру краплі і можливості його налаштування. Перед роботою обов'язково використовувати спеціальний праймер. Його можна наносити вручну валиком. Ця операція не потрібна, якщо в друкарській машині праймер наноситься автоматично.

Рекомендується уникати потрапляння праймера на торці, оскільки тут можуть бути сконцентровані внутрішні напруги (наприклад, після термічної обробки на торцях після лазерного різання).

Традиційно УФ-друк на акрилі дає щільний непрозорий шар. Для того, щоб отримати градієнтний напівпрозорий ефект, необхідно:

  • правильно підготувати дизайн-макет (чітко слідувати вимогам друкарні);
  • не використовувати ґрунтовий шар (біла фарба) під друк, саме він забезпечує щільність зображення — гарна прозорість досягається зі світлими відтінками, темні кольори на кшталт синього, коричневого і темно-зеленого прозорими будуть в основному на просвіт.

Що отримуємо в підсумку: красивий прозорий градієнт зі стабільною якістю нанесення (ідеальна рівномірність на відміну від ручного). Плюс у тому, що на фарбування йде мінімум часу, а малюнок висихає миттєво і експлуатується довго. З мінусів — нанесення тільки на плоску поверхню без можливості подальшого термоформування.

Самоклейні плівки

Ще один спосіб надати акрилу нестандартне забарвлення — нанести прозорі самоклейні плівки з надрукованим зображенням.

Такий спосіб підходить тільки для готових виробів, оскільки акрил, обклеєний плівкою, не придатний для термоформування (плівки не витримають температуру формування в 150-160°С).

Ідеальним вибором для рівних поверхонь стануть плівки ORAJET 3640/3620/3641. Вони мають однакову поверхню для друку і відрізняються клейовим шаром. Більш докладно про це можна прочитати тут. Для криволінійних поверхонь оптимально використовувати плівки ORAJET 3551RA з переміщуваним клеєм або ORAJET 3651 із постійним. Детальніше про відмінності — тут.

Таким чином, за допомогою різноманітних технік можна отримати готові вироби з акрилу з дивовижними ефектами. Наші менеджери радо допоможуть обрати матеріал і визначитися з варіантами його обробки. А якщо потрібно, то і підрядника порекомендуємо. Телефонуйте або пишіть у чат.